کیهان

... چند روزی قفسی ساخته‌اند از بدنم ...

کیهان

... چند روزی قفسی ساخته‌اند از بدنم ...

نیویورک تایمز: حماقت بوش و هوشمندی ایران عامل شکست‌های آمریکاست

یک روزنامه آمریکایی با اذعان به شکست سیاست های بوش در خاورمیانه علت این مسئله را ضعف و ناتوانی واشنگتن در مقابل ایران دانست.
به گزارش ایسنا روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی تحلیلی با پیش بینی آینده تحولات مربوط به ایران و آمریکا نوشت: رئیس جمهور بعدی آمریکا چالش های خارجی بسیاری را به ارث خواهد برد اما مطمئناً بزرگ ترین آن جنگ سرد با ایران خواهد بود.

بر اساس این گزارش آمریکا در حال حاضر در همه جبهه ها شکست خورده است و علت این شکست را باید در زرنگی و قاطعیت ایران و احمق و ضعیف بودن آمریکا و همچنین بی عرضه و دچار تفرقه بودن جهان عرب جستجو کرد.

در بخش دیگری از این گزارش تحلیلی آمده است: آرون میلر، مذاکره کننده اسبق امور خاورمیانه در دولت آمریکا در کتاب جدید خود با عنوان «سرزمین بیش از حد وعده داده شده» نوشت که تیم جرج بوش، رئیس جمهور آمریکا در طول هشت سال اخیر آمریکا را در موقعیتی بی نظیر در خاورمیانه قرار داده اند، به طوری که این کشور «محبوب نبوده، کسی از آن نمی ترسد و مورد احترام نیز نیست.»

وی در بخشی از کتاب خود می نویسد: «ما هشت سال تحت ریاست جمهوری بیل کلینتون تلاش کردیم در خاورمیانه صلح برقرار کنیم و آنگاه هشت سال تحت ریاست جمهوری جرج بوش یاد گرفتیم که چگونه در آنجا جنگ برقرار کنیم و نتیجه آمریکایی است که در منطقه ای گرفتار شده است که نه می تواند آن را درست کند و نه رها کند. به چند ماه اخیر بنگرید. بوش در ماه ژانویه، کاندولیزارایس، وزیر امور خارجه آمریکا در فوریه، دیک چنی، معاون رئیس جمهور آمریکا در ماه مارس، کاندولیزا بار دیگر در آوریل و بوش بار دیگر در همین ماه به خاورمیانه سفر کردند. علی رغم همه این سفرها قیمت نفت همچنان بالاست و دورنمای صلح کمرنگ تر از همیشه است.» آمریکا در حال حاضر نمی تواند هیچ یک از بازیکنان کلیدی منطقه را شکست دهد، محدود کند یا به عضویت بپذیرد.

نیویورک تایمز در ادامه با تاکید بر این که آمریکا باید اهرمی برای گفت وگوها با ایران به دست آورد نوشت، به نظر می رسد تیم بوش در این مسئله نیز بی کفایتی از خود نشان داده اند.

در پایان این گزارش تحلیلی آمده است: تنها طرف ضعیف تر جهان سنی عرب است که یا آنچنان مست نفت شده است که فکر می کند می تواند از طریق پول از چالش ایران نجات یابد و یا آنچنان دچار تفرقه است که نمی تواند برای دفاع از منافع خود مشت خود را گره کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد