کیهان

... چند روزی قفسی ساخته‌اند از بدنم ...

کیهان

... چند روزی قفسی ساخته‌اند از بدنم ...

تحولات اقتصادی ایران ، آمریکا را عصبانی کرده است

واحد اطلاعات اکونومیست در گزارشی از آخرین تحولات و وقایع اقتصاد ایران طی چند ماه گذشته، امضای چند قرارداد مهم نفت و گاز در ایران با شرکتهای داخلی و خارجی در سایه تحریم را موجب ناراحتی و عصبانیت آمریکا ارزیابی کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، واحد اطلاعات اکونومیست در این گزارش ضمن بررسی اجمالی بودجه مصوب سال 87 ایران، به بررسی قراردادهای مهم نفتی گازی ایران پرداخته است.
به گزارش اکونومیست یک شرکت انرژی سوئیس با نام «
EGL »در مخالفت با فشار آمریکا بر شرکتهای اروپایی برای قطع روابط اقتصادی خود با ایران، قراردادی به ارزش 28 میلیارد دلار با شرکت ملی صادرات گاز ایران به امضا رساند که براساس آن، سالیانه 5.5 میلیارد مترمکعب گاز ایران به سوئیس صادر خواهد شد. اعتبار این قرارداد 25 سال و قابل تمدید است.
همچنین در ماه مارس، شرکت مهندسی و توسعه پروژه های نفتی ایران قراردادی را با شرکت ملی حفاری به امضا رساند که براساس آن عملیات حفر 12 حلقه چاه در میدان گازی کیش به این شرکت واگذار شد. برآورد می شود، این میدان گازی بیش از 48 هزار میلیارد فوت مکعب گاز داشته باشد. شرکت ملی نفت ایران پیش بینی کرد، در این میدان گازی روزانه 3.5 میلیارد فوت مکعب گاز تولید خواهد شد و 75 درصد ذخایر گازی این میدان قابل اکتشاف است. شرکتهای«
ONGC» هند و پتروپارس ایران اوایل سال جاری مذاکراتی را برای توسعه میدان گازی کیش آغاز کردند.

اکونومیست در ادامه با اشاره به اینکه طی ماه مارس، سازمان خصوصی سازی طرح ارائه 90 میلیارد دلار سهام شرکتهای انرژی ایران را در بورس بین المللی دوبی مطرح کرد، تا زمینه جذب سرمایه گذاری های خارجی در بخش انرژی را فراهم کند، آورده است: ایران همچنین قصد ارائه سهام شرکتهای بزرگ انرژی خود را در بورس های بحرین، فرانکفورت، سنگاپور، هنگ کنگ و شانگهای نیز دارد. انعکاس این خبر واکنش منفی مقامهای آمریکایی را در پی داشت و مقامهای وزارت دارایی آمریکا با سفر به کشورهای خاورمیانه از جمله امارات، خواستار قطع همکاری های مالی این کشورها با ایران شدند. حجت الله غنیمی فرد معاون بین الملل شرکت ملی نفت ایران نیز خبر مربوط به ارائه سهام 90 میلیارد دلاری شرکتهای انرژی ایران در بورس های بین المللی را تایید کرد. یک سخنگوی بورس آلمان موسم به دوچ بورس نیز اعلام کرد، بورس آلمان هیچ مخالفتی با ارائه سهام شرکتهای ایرانی در این بورس ندارد. هم اکنون بیش از 1700 شرکت آلمانی در ایران فعالیت دارند.

همچنین ایران طی ماه مارس قراردادی برای ساخت پالایشگاه 300 هزار بشکه ای با اندونزی به امضا رساند. این قرارداد بین شرکتهای پرتامینای اندونزی و شرکت ملی نفت ایران به امضا رسید.شرکت پرتامینای اندونزی و شرکت ملی نفت ایران همچنین قراردادی برای ساخت کارخانه تولید گاز مایع و کارخانه تولید اوره به ظرفیت یک میلیون تن در سال، در بندرعباس به امضا رساندند. ظرفیت کارخانه تولید گاز مایع نیز بیش از 360 هزار بشکه در روز است.

نظرات 1 + ارسال نظر
علی آخوندزاده چهارشنبه 1 خرداد 1387 ساعت 09:01 ب.ظ http://www.kimia.blogfa.com

تحول اقتصادی ایران تا آن جا که ما مشاهده کرده ایم در طی این سه سال همه اش عقب گرد بوده است . در واقع با استناد به نوشته ی شما امریکا از تورم سی چهل درصدی و عقب ماندن از طرح های چشم انداز بیست ساله و کاهش رشد اقتصادی سالانه ایران از 7/5% به 6% عصبانی شده ست!!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد