کیهان

... چند روزی قفسی ساخته‌اند از بدنم ...

کیهان

... چند روزی قفسی ساخته‌اند از بدنم ...

وزیر جنگ آمریکا اعتراف می‌کند

وزیر جنگ آمریکا با بیان ابراز تردید درباره تعامل دیپلماتیک با ایران تصریح کرد که ایران با آمدن احمدی نژاد ظهور مجدد نگرش های انقلابی و اسلامی را تجربه می کند. «رابرت گیتس» که در جلسه پرسش و پاسخ کنگره درباره بودجه جنگی سال 2009 آمریکا، در کنگره سخن می گفت، اظهار داشت: هرچند ممکن است آمریکا در سال های 2003 و 2004 فرصت مناسب برای مذاکره با ایران را از دست داده باشد اما با توجه به دولتی که اکنون در ایران بر روی کار است، مذاکره با تهران سودی ندارد! وی افزود: بنابراین سوال این است که آیا اکنون دولتی در ایران حاکم است که ما بتوانیم مذاکراتی سازنده با آنها درباره مسائل مهم داشته باشیم؟ به عقیده من این سوال جای بحث دارد. گیتس که از سوی «آرلن اسپکتور»، سناتور جمهوریخواه، درباره ممانعت دولت «جورج بوش»، رئیس جمهور، از دستیابی به روند دیپلماتیک با ایران و پافشاری این دولت بر این موضع که تهران باید نخست برنامه غنی سازی اورانیوم را متوقف کند، با پرسش هایی صریح مواجه شده بود به بیان این اظهارات پرداخت.

این در حالی است که وی هفته گذشته گفته بود که آمریکا باید با تلفیق مجموعه ای از مشوق ها و فشارها بر تهران به اهرمی برای مذاکرات با ایران دست یابد. گیتس در ادامه خطاب به قانونگذاران آمریکایی مدعی شد: افزایش فشارها بر ایران می تواند راهی برای ترغیب ایران برای آغاز مذاکره با غرب باشد. من فکر می کنم ما باید هم فشارهای اقتصادی و هم فشارهای دیپلماتیک و نظامی را بر ایران افزایش دهیم تا سرانجام تهران به این نتیجه برسد که برای رهایی از دست این فشارها باید با آمریکا وارد مذاکره شود.

این سخنان گیتس باز هم با مخالفت سناتور اسپکتر روبرو شد؛ این سناتور جمهوریخواه خطاب به وزیر جنگ آمریکا گفت: گمان نمی کنم این راهبرد نتیجه ای در بر داشته باشد. ما اینجا در فاصله ای دور از ایران نشسته و در اندیشه امتیاز گرفتن از تهران هستیم. گیتس همچنین در پاسخ به پاتریک لیهی سناتور دموکرات از اظهارنظر درباره از دست رفتن فرصت ها به خاطر ممانعت آمریکا از گفت و گوی مستقیم با ایران خودداری کرد و گفت: پاسخ صادقانه من این است که واقعا نمی دانم، این موضوعی برای مورخان است. گفتنی است در کمیته سنا درباره رویکرد آمریکا به ایران اختلاف نظر جدی وجود دارد. در همین حال، ایهود اولمرت نخست وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار با نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا پیشنهاد داد که یک محاصره دریایی علیه ایران اعمال شود تا تهران را متقاعد به تعلیق فعالیت های غنی سازی اش کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد