کیهان

... چند روزی قفسی ساخته‌اند از بدنم ...

کیهان

... چند روزی قفسی ساخته‌اند از بدنم ...

طالبان با پول و اسلحه آمریکا جان گرفته است

رئیس سابق  سازمان اطلاعات نظامی پاکستان که از وی به عنوان معمار شکل گیری طالبان یاد می شود فاش کرد، نیروهای آمریکایی شبه نظامیان طالبان در پاکستان را مسلح می کنند. ژنرال «حمید گل» اظهار داشت، آمریکایی ها به عناصر طالبان در پاکستان سلاح و تجهیزات تحویل می دهند و این کمک ها در چارچوب طرح ایجاد درگیری میان جوانان و دولت پاکستان صورت می گیرد. گل که در دهه 1980 واسطه انتقال سلاح از آمریکا به عناصر طالبان در افغانستان بود، از آمریکا خواست به اشغال افغانستان و دخالت در پاکستان خاتمه دهد، در غیر این صورت، مردم پاکستان دست به انقلاب می زنند.

منابع آمریکایی تاکنون بارها ژنرال حمید گل از پاکستان و شاهزاده «ترکی الفیصل» رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان، را به عنوان عوامل اصلی پروسه راه اندازی هسته اولیه شبه نظامیان طالبان و شبکه «القاعده» ذکر کرده اند.

در گزارش اغلب منابع اطلاعاتی قید شده است که شبکه فراملیتی سلفی های تندرو در سالهای منتهی به فروپاشی شوروی، در سایه تعلیم شیوه های نوین عملیاتی و آموزش های ایدئولوژیک صورت گرفت که افسران تحت امر حمید گل و مربیان تحت پوشش سعودی ها این ماموریت را به انجام رساندند.

معمار شکل گیری پدیده طالبان افزود، هدف آمریکا این است که میان طالبان و نیروهای دولتی پاکستان درگیری ایجاد کنند تا طالبان به جای مبارزه با آمریکا و نیروهای بین المللی در افغانستان، جای دیگری سرگرم شوند. بی خبر از اینکه طالبان در پاکستان با طالبان افغانستان فرق دارد. به گزارش ایسنا، گل اظهارات آمریکایی ها مبنی بر تلاش تشکیلات القاعده برای دستیابی به سلاح کشتار جمعی را تبلیغات آمریکا برای سرکوب قدرت هسته ای پاکستان دانست و افزود: هدف اولیه آمریکایی ها، برنامه هسته ای پاکستان است.

این مقام اسبق پاکستان همچنین گفت، مسئولیت حمایت از برنامه هسته ای پاکستان بر دوش «آصف علی زرداری»، رئیس جمهور پاکستان است.

گل درباره کمک های اطلاعاتی پاکستان در تشکیل گروه طالبان و تاوانی که اکنون برای مبارزه با این گروه پرداخت می کند، گفت: ما در ابتدا به طالبان کمک کردیم، اما این کمک ها سال 1989 متوقف شد و همه چیز پایان یافت. اکثریت اعضای طالبان جزو افغانی های بازنشسته ای بودند که در جنگ افغانستان در سال 1989 آموزش دیدند، اکنون حدود 20سال است که آموزش های ما متوقف شده و طبیعتا اشتباه است که گفته شود، این نیروها را ما آموزش داده ایم.

وی درباره اینکه طالبان پاکستان از چه کانالی تغذیه مالی و تبلیغاتی می شود، اظهار داشت: آمریکایی ها آنها را به سلاح و تجهیزات مجهز می کنند، نیروهای طالبان پاکستان آماده پذیرش سلاح از هر منبعی هستند، آنها از آمریکا پول و سلاح دریافت می کنند و با ارتش پاکستان می جنگند و دلیل آن این است که نظامیان ارتش پاکستان آنها را می کشند و عملیات نظامی گسترده علیه آنها انجام می دهند.

رئیس اسبق اطلاعات نظامی پاکستان درباره حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان اظهار داشت: چنانچه آمریکایی ها درایت داشته باشند، طی یک سال افغانستان را ترک می کنند. آنها برای گریز از شکست در افغانستان باید 2010 یا 2011 افغانستان را ترک کنند.

حمله به کشاورزان شیعه

شبه نظامیان طالبان با حمله به کشاورزان یک روستا در «پاراچنار» (شمال غرب پاکستان)، چند نفر را زخمی کردند. این کشاورزان شیعه زمانی هدف تیراندازی قرار گرفتند که در مزرعه مشغول کار بودند. به دنبال این حادثه، شیعیان نیز با طالبان درگیر شدند و ناآرامی سراسر منطقه را فرا گرفت.

نیروهای دولتی برای جلوگیری از گسترش بحران به مناطق دیگر تمامی جاده های مواصلاتی و سیستم های تلفنی و ارتباطی به پاراچنار را قطع کردند.

خبرهای مرتبط، از مین کاری برخی مناطق شیعی توسط طالبان حکایت دارد که تاکنون در حومه شهرستان «پیوار» یک شهید و یک مجروح برجای گذاشت.

عزم دولت

برای مقابله با طالبان

«یوسف رضا گیلانی»، نخست وزیر پاکستان تاکید کرد اگر طالبان از توافقنامه سوات تخلف کند، شدیدا با آنها برخورد می شود. وی عکس العمل دولت علیه طالبان را شدید خواند.

«آصف علی زرداری» رئیس جمهور پاکستان نیز با اشاره به فعالیت های طالبان گفت: به هیچ وجه اجازه نمی دهیم گروهی دولت موازی با دولت پاکستان تشکیل دهند. وی اظهار داشت: توافقنامه سوات مشروط به ایجاد صلح و امنیت کامل در منطقه است و در صورت رعایت نکردن این توافقنامه صلح، دولت سیاست دیگری را به اجرا می گذارد. «رحمن ملک»، مشاور وزیر کشور پاکستان نیز گفت: نمایش قدرت با سلاح توسط طالبان که از دره سوات آغاز شده را ناکام می گذاریم و بساط طالبانیسم را از دهکده ها برمی چینیم.

هلاکت 20شبه نظامی

طالبان در افغانستان

مقامات  افغانستان اعلام کردند درگیری نیروهای دولتی کابل و نیروهای خارجی با عناصر طالبان در جنوب  افغانستان، مرگ 20شورشی طالبان و جراحت چهار نفر دیگر را در پی داشت.

در این حملات، چهار نظامی، یک پلیس و دو غیرنظامی افغان نیز کشته شدند.

خبر دیگر از  افغانستان اینکه، نظامیان آمریکایی بازگشته از  افغانستان به همراه تعدادی از سناتورها اعلام کردند، نه تنها مشکل  افغانستان از طریق نظامی حل نمی شود، بلکه ادامه این وضعیت ممکن است امنیت آمریکا را نیز به خطر اندازد. این در حالی است که پایگاه اطلاع رسانی آمریکایی «پولیتکو» اعلام کرد: پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) خود را برای سالها حضور در  افغانستان آماده می کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد